Wednesday 7 September 2011

What difference it made, when you rest your bread after shaping

Semangat, masuk jek opis balik, dah nak buat update securoti hahaha. Semalam aku buat roti. Gian pulak rasanya dah lama tak buat, kan. Lagipun macam best jek makan roti selepas raya-raya ni. So buat pakai 250g of roti jek. So masukkan bahan2 dalam BM. tunggu sampai 1.5 hours. Bila dah siap, tumbuk, keluarkan angin dan start shaping. 

Aku timbang 40g jugak for each bun, walaupun si Awien tu ada suggest timbang 50g each. Aku rasa memang boleh naik lagi bun tu. Sebab previously aku sempat let it rest for 20 minutes jek instead of 40 minutes. Kali ni aku bertekad nak biarkan roti tu dalam bekas 40 minutes baru start membakar. After 40 minutes, baru aku panaskan oven lepas. Lepas 10 min baru bakar. So total rest time is around 50 min la. Jangan lebih sejam yek, kang bantat lak roti tu.Untuk 250g teoung roti boleh dapat 6 bijik bun kacang dan 7 sausage roll kecik2 tu.

Bun kacang. Masa mula-mula letak dalam cup. Tengok size roti tu as compared to the cup

After resting for 50 minutes

Selepas dibakar dalam 15 minutes, note the size of the roti compared to the cup

Tengah sejukkan
Okay gambar di bawah ni roti yang aku buat masa bulan puasa hari tu. Same ingredient, same dough, same amount. 40g.
Hasil  dari 40g of dough resting for 20 minutes. Tengok cup tu.

Hasil dari 40 g of dough resting for 50 minutes

Tu dia..Gemokk kan..

Resting your bread for 40-60 minutes, makes a different. Simpan sampai besok pon sedap sangat. Percayalaaaaahhhhh..

5 comments:

Cashida said...

Puan President !! My 5 stars goes to you. Memang you dah tahap SME, nak buat gak malam ni .. tak sabar gak.

Puan President said...

Nak roti gebu dan cantik takes patience and precision. Kurang time tak leh.. terliebih rest pon tak leh. kena just nice jek. tu pasal la orang beli kitchen timer tu, supaya habis resting jek akan berbunyik. I pon trial and error nih, tu sebab discover that kena rest lama lagi roti tu. Tapi roti hot dog tetaplah hazab rupanya.

Pizza mom said...

Kami percaya pn president.. hahaha.. hebat sungguh..

awien80 said...

inikah roti sedap yan aku makan masa open house Level 4???? sgguh gebu sekali!!!

Pn presiden said...

Miss awien,

Roti yg dimakan masa open house level 4 ialah gambar diatas. Sardin bun yg ditimbang 30 gm tu.