Monday 22 August 2011

Weekend baking

Banyak membaca pasal making good bread lately ni. (Hishh kan ke bagus kalau baca Quran as commited as that). Bukan apa sebab bebaru ni, masa buat sausage roll dekat rumah my parents, it's kejong. Frustnya, Allah je tau. Yelah kan, sayang jek tepung-tepung tu semua. Ada 2 yang memang kena throw sbb macam batu daa. Especially bila masuk hari kedua. Discuss jugak dengan Pizza Mom pasal my dilemma. Sebab most of the recepi, bila aku mixkan, macam lembik sikit. Kalau takat nak buat bun bulat-bulat takde hal tapi kalau nak buat roll-roll segala, memang susah sikit nak handle roll lembik. 

So aku baca dalam net. Ada banyak reference kan. Basically what they say is, the wetter the better. Tapi yelah mat salleh kan suka buat roti seketul cam fococia, baguette, cam tulah yang memang tak yah nak shape-shape sangat. Siap tengok youtube camne nak handle "high-hidration dough" muahahah. 

So malam yang hening bila tah, buatla tuna roll. dah prepare inti nya dan dohnya. Masa nak roll tu bukan main lembik, dan agaknya terlebih inti memang hampeh sangat, terkeluar sana-sini. Aku dah start frust dah masa tu. Masa cut lagi haru, benyek dan terkeluar inti sumer. Apesal ni ek? Lepas tu lift jelah the roll letak atas paper cup yang agak besar. Let it proof dalam 40 minutes, baru nak bakar. Masa proof tu pon dah melimpah-limpah dari kertas. Masuk jek oven, yeahh terlentang absi sumer roti aku. Instead of naik menggebu ke atas, dia menggebu sambil berbaring. Stress!! Ok look at this picture ok. 

Tengokla tuna roll ni punya naik. Gebu kan..

Ni yang batch seterusnya, lagi hazab rupa nya.



Tahap tak nampak kertas dah camner?Tulerr  yg aku ckp roti ku mengembang sambil menelentang



Malam tu aku rasa sangat disheartened. Tatau what I did wrong. Sms dekat Awien, dan sms my baker frind jugak. My baker friend cakap, boleh refrigerate kan supaya ko senang handle the dough. Si Awien lak cakap, kena pakai baking tin yang ada lobang tu supaya control sikit roti tu naik kalau tak cup nya akan ternganga. Aku cakap bukan takat ternganga jek, terbaring terlentang habis dah roti aku grrrrrr..Dan dia kata dia timbang roti dia. 

Esoknya, Sabtu aku pegi Bake with Yen Bangi. Yummy aku dah ban for a while. Tak sanggup. Biasala kan, asalnya nak beli pan yang lobang-lobang tu jek, in the end tah haper-haper tok nenek aku beli. I kid you not, memang tah haper-haper. 

So baliknya, aku mulakan la projek buat kuih raya dulu. Tapi before that doh roti dah masuk BM la. Aku buat biskut mazola jek. Biskut yang mak dan bapak aku suke. Aku tak minat nak buat biskut2 commercial ni. Memang old school la kan. Anyways, ni ialah my new tool. 

Silicon mat and non stick rolling pin

Muahahah, aku siap timbang jugak ikut macam ayu. Sebijik bun kacang 40g

Biskut Mazolla
So selepas menengok how to handle wet dough dekat youtube, beli pan berlubang, beli non tick mat and rolling pin berserta menimbang setiap satu bun itu, following is hasilnya. 

Cantik tak? Hahahha
Ngeh..ngeh..ngeh.. Bun kacang merah

Harga pon tak sempat buang, sabo jelah punyala excited.

Sardin roll
Actually, rasanya bun tu boleh naik lagi, sebab aku tak sempat kasi dia proof betul-betul. Tak cukup masa. Nak berbuka sangat dah masa tu. Sempat proofing 20 minit jek. Kalau tak, sure bun kacang tu naik sampai ke top level cup tu. Alhamdulillah, puas hati sikit.Thanks to Ms Awien and my baker friend yang menjawab kemusykilan ku di tengah malam dan di subuh hening hahaha.  Actually you all tak payah la nak poyo cam aku nih, kalau dari segi taste, bun terlentang tu sedap dah, cuma kekadang nak jugak, bun lawa2 kan, kan, kan.. errr tak ker?

2 comments:

awien80 said...

tak tahan aku tgk tools ko kak...haha..terus aku teruja. but dapur aku dah mmg tahap kejung n penuh sgt2. so tunggu aku extend cabinet dulu..haha. anyway..cantik roti yg kemudian tu..itu namanya usaha jaya..hehehe

Puan Presiden said...

Dek,

Thanks to you, yang memberi suggestion letak dalam cup. Aku memang minah gadget. Bebudak ni sumer tau perangai aku. Dah penih dah dapur aku dengan segala mala gadget hahaha.