Sunday 31 July 2011

1st attempt

Sukanya hati dah dapat geng yg ada same interest!! yeayyy..i'm so happy :D
at least tak de la menung sorang2 pk kenapa resepi tak jadi.. :p
now i have pool of friends yang boleh di-classify 'expert' and 'expert to be' who can share their thoughts.. thank you all my friends.. Thanks to Pn President sbb introduce this 'tool'..u save the world lah!

Yang bestnye..my boss pun boleh terheret sama.. hahaha
nie gara2 sebab my boss di classify as 'peroti' orangnye (peroti = org yg sgt suka makan roti) welcome to the club boss..hehe..

And..jangka hayat my bread maker bermula hari nie..
brg2 yg Pn President tlg belikan mmg dah terletak atas meja.. so bila suasana tenang kat rumah..bermula la episod SecuRoti cawangan Semenyih :p
tp tenang nye sekejap aje:

1. tuan kecik terjaga bila mat rempit sesat press motor depan rumah. haih..terpaksa bg senduk n besen to distract him for a moment..besides..i have to be a clown to cheer him up..if not, he will use the senduk to ketuk2 kaki mama..dugaann

2. sebuah kereta telah membelok n masuk dalam porch..~ en. hubby dah balik la pulak! dia mmg anti kalau tgk aku nak buat roti..sbb sejarah sepnjg dia kembali menetap di rumah, roti x penah yang menjadi. hmm..mmg tepat la telahan..awalnye mmg aku kena bebel.. mujur Pn President gigih memberi semangat. Thanks to you sis (wink)

dengan rasa syahdu (sbb kena bebel), aku mulakan project roti..berdasarkan cerita bos semalam..aku tau la nak tarik bekas adunan tu kn pakai tools..mana pulak tools sbb sume still berbungkus dlm plastik.. so masuk bahan, tekan itu ini.. baru aku notice masa utk siap doh 1 hr and 18 mins! En. Hubby dah lapar..huhu..so aku buatkan cekodok utk coolkan dia.. setelah tabah menempuh dugaan..ini pandangan pertama..

after rest 1 hour

hati aku dah berbunga2..insyaAllah jadi kali nie.. so aku follow petua2 Pn President.. and... jeng3x..

Red Bean Bun, Cheesy Rounders, Blueberry Comb

En. Hubby kata "lagi best dari Gardenia"..yeayyyy!!! Alhamdulillahhh..
so to En. Shaun, nak roti cam gardenia..kn letak bread softener and also bread improver :D

Eh lupa nak story.. sesi soal jawab dgn En Hubby sal "tool"..

"ini oven awak baru beli ke" - dgn muka tegang.. " this is a gift" - pendek je jawapan aku..
Aku nampak muka dia cool balik.. sbb dia mmg particular pasal pembelian barang2..

"oven lama nie still boleh pakai, kalau nak bg sesapa pun boleh" - cover line..hehe

aku x boleh elaborate panjang2 sbb nnt jadi bohong. betullah it's a gift..a gift from diri sendiri to reward myself.. reason-nye..macam2 lah.. janji i can make my life happy. Life is short..so hargailah diri anda :)

3 comments:

Puan Presiden said...

Wah gebu nampaknya tu. Tak sesia kan ko let it rise and later proof it on the pan kan. Memang geram nak bakar dan makan cepat, so lepas ni, kalau nak buat roti. Masukkan bahan, pastu gi buat mender lain, masak ker, solat ker, kemas rumah ker, mandikan anak ke, pastu at the end of 1 and half hour, start shaping, pastu susun banyak2 dalam tray dulu. Kalau pizza, tak yah proof dah bakar terus. yang buns gebu2 tu shape first dan biar bakar pizza dulu ker, gitulah. Sementara nak tunggu pizza masak, buns or rolls tadi dah gebu dengan cantiknya. Masuk kat dalam oven lagiii gebu. Happy baking!

Puan Presiden said...

Aku sekarang jadik online technical help desk. Semalam bukan takat technical help desk, emotional help desk pon sekali, muahahhaha. Takpe yang penting kawan2 perlu berjaya dapat buat roti yang sedap. Baru ler tak sia2 beli mesin tu kan..

awien80 said...

haih..hari emosi tak stabil..hmmm :|