Monday 1 August 2011

Pengalaman pertama jugak

Walaupun pengalaman pertama aku ni dah basi, aku nak share jugak. Yelah buat kenangan kan kakkaka sesambil mengenang betapa semangat dan tergedik-gedik nak buat dengan segera roti sampai hasilnya tak begitu cantik. 

Kalau korang tak sabar nak dapat BM tu, tak de yang boleh lawan aku. AKu siap gigih pegi pick up kat Wangsa Maju okay. Sekali tu ada technical problem tak leh amek. Frust gile, sikit lagi nak nangis, muahahhaa. Drama queen betul.

Anyways, by the time sampai barang, berkotak-kotak sampai barang sebab sekali dengan Pizza mom punya. Lepas angkut barang naik ke apartment dan alih-alih barang ke sana sini sebab dapur kecik, malam tu jugak start buat roti. Muahahha. Buat jugak walaupun main ingredient takde, which is tepung roti! I pakai all-purpose flour je y'all. Ala-ala tepung gandum gitu.

Lepas dah knead tu, aku terus bawak keluar tak tunggu rise pon. Sekali ku tengok lembik giler la doh ni, tak leh roll langsung. Buat pizza pon kena tolak2 pakai jari jek. Pastu nak gulung sausage pon hazabnya, lembik giler doh tu. Melekat-lekat kat jari. Frust, tapi sayang nak buang. 

So hasil dari doh yang lembik tu adalah seperti di bawah :

Lembik giler, atas sikit jek dari adunan lempeng. Grrrr

Pizza yang tak leh roll, tolak-tolak guna jari jek

Hot dog yang hazab nak roll dan hilang sumer lilitan hahahah

Cuba teka apa ni? Muahahha

Roti kacang merah daa.
Bila diteliti balik, baru aku perasan, itupon lepas beberapa round buat. Aku terdouble kan the butter content. Pastu memang tak leh la buat roti pakai tepung lain, selain tepung roti. Takkan dapat tekstur roti tu. Tu pasal kalau pegi Bake with Yen memang akan borong tepung roti tu 4-5 paket. Kali ke-empat buat with the right content of butter dan kurangkan air, baruler roti aku buat tu cantik betul. Pastu walaupun masa tengok demo, kata boleh terus bawak keluar dan shape the roti, aku dapati kalau biar dia rise sekali, tumbuk the dough and then proof atas pan sekali lagi, barula akan dapat tekstur roti yang sangat baik dan even makan besoknya pon masih lembut. Yelah masa beli tu takde sape nak dirujuk, so banyak try and error jek.

Anyways, aku sangat happy dengan hobi baru aku ni. Dan sekarang lebih happy sebab dah banyak geng. So boleh tukar-tukar resipi dan share experience. Pastu disebabkan aku dah try dulu, boleh ler aku jadik online-technical support korang, kan.. Hahhaha. Happy baking, people. Bulan2 puasa ni aku terpikir nak buat delayed timer untuk breadmaker dan pressure cooker tu, so balik rumah roti dah siap, sup tulang/stew dah siap, perghhh.

2 comments:

awien80 said...

bab periuk tu..amat lah digallakn share..sbb aku tak sempat nak godek lagi..husband aku begitu takjub..aku masak beriani 8 minit je! hahaha..suka!

Puan Presiden said...

Hebatla ko dek. Aku belum explore sepenuhnya periuk tu. Baru test buat sup tulang dan nasi beriani jek. Pepehal nanti boleh jek share experience with periuk tuka sini..